ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Տրամվայ-ցանկություն-գերեզմանոց` 6 կանգառ

Տրամվայ-ցանկություն-գերեզմանոց` 6 կանգառ
21.07.2009 | 00:00

ԹԱՏՐՈՆԸ ՏՈՆ Է, ՈՐ, ԻՆՉՊԵՍ ՓԱՐԻԶԸ, ՄԻՇՏ ՊԻՏԻ ՔԵԶ ՀԵՏ ԼԻՆԻ
Ծաղիկներ մեռածների համար... Իրականում ծաղիկները մեռածներին չեն պետք, այլ ապրողներին, որ մեռածների հետ հանդիպման գնալիս անելիք ունենան:
Թենեսի ՈՒիլյամս` «Տրամվայ «Ցանկություն»: Պիես, որ աշխարհի բեմերով շրջել է: Պիես, որ հազար անգամ հազար բեմադրություն է ունեցել` ռեժիսորներով ու դերակատարներով, որոնք բոլորն էլ փորձել են բացատրել, արդարանալ ու արդարացնել իրենց հերոսներին: Նաև` Երևանի Գաբրիել Սունդուկյանի անվան ազգային ակադեմիական թատրոնում:
Ինչի՞ մասին է պիեսը: Մենակության: Եվ մենակությունը հաղթահարելու ապարդյուն փորձերի: Նրանք բոլորը խայտառակ մենակ են` Յունիսը, Սթիվը, Միտչը, Ստելլան, Ստենլին, Բլանշը: Նրանց միակ տարբերությունը համակերպումն է. Յունիսը, Սթիվը, Միտչը, Ստելլան, Ստենլին փորձում են իրենց մենակությունը լցնել միմյանցով, Բլանշը` ոչ: Բլանշ Դյուբուան չի կարողանում մենակ ապրել և իր կյանքը լցնում է պատահական մարդկանցով` միայն կարողանա դիմանալ: Բլանշ Դյուբուան, սակայն, մարդկանց մեջ ավելի միայնակ է: Որովհետև բախվում է անծանոթների ու մերձավորների մենակությանը: Նրան ոչ ոք չի սպասում: Նա ոչ մեկին պետք չէ, որովհետև Բլանշ Դյուբուան արդեն ինքն իրեն էլ պետք չէ: Կորուստների իր աշխարհում նա, նախ, հարազատներին է հրաժեշտ տվել, հետո ունեցվածքին և 65 սենթով հայտնվել է քրոջ տանը: Կրտսեր քրոջ, որ վաղուց հեռացել է տնից` սեփական կյանքով ապրելու: Անհավասարակշիռ, դյուրաբորբոք, անհեթեթ` Բլանշ Դյուբուան որոնում է հանգիստ ու անդորր: Նելլի Խերանյանի Բլանշը մոլորված երեխա է, որ ուր գնալն ու ինչ անելը չգիտի: Ինչ-որ պահի պիեսի գլխավոր հերոսուհի դառնում է Ստելլան` նա կամային է և ուժեղ, նա այնքան ուժեղ է, որ կարողացել է հրաժարվել երջանկության ու քնքշության քրոջ դավանած ընտանեկան պատրանքից ու համակերպվել եղածին` կոշտ ու կոպիտ լեհին, որ աշխարհում միայն մի` Նապոլեոնի օրենք գիտի: Այն էլ այն պատճառով, որ այդ օրենքով կնոջ ունեցվածքը ամուսնու ունեցվածքն է: Իսկ երբ պարզվում է, որ Բլանշ Դյուբուան կորցրել է ոչ միայն իր, այլև քրոջ ու նրա ամուսնու «երազանքը»` տոհմական սյունաշարերով տունը, Ստենլի Կովալսկին միայն մի օրենք է դավանում` ուժեղին ամեն ինչ կարելի է, ու նա այլևս չի հանդուրժում իր հաշվին ապրող Բլանշին: Ստելլան` Մարիաննա Մխիթարյանի կատարմամբ, քնքուշ է ու տիրական, բայց ավելի թույլ, քան Բլանշը. նա բնավ չի դիմադրում, նրա համար կյանքն այն հարահոսն է, որի օրինաչափություններն ու անակնկալները հրաշալի են, որովհետև անցողիկ են: Ստելլան նույնիսկ լաց լինել չգիտի` նրա ցավը լռության մեջ ծնվում ու տարրալուծվում է` միայն Ստենլին չտեսնի: Երկու քույր` երկու հակոտնյա: Մարիաննա Մխիթարյանը գիտի երջանիկ լինել դժբախտության մեջ. նա այն տեսակն է, որ կորուստներն էլ կորցնել գիտի, միայն մենակ չմնա: Դատապարտված ու հարազատների օտարության մեջ ավելորդ Բլանշը մի փոքրիկ հույս է ստանում` Միտչը, բայց սերը և ծխախոտատուփը շփոթած այս տղամարդը նրան ոչինչ տալ չի կարող, որովհետև վախկոտ է ու չի կարող գոնե կես քայլ վեր լինել իր շրջապատից: Սամվել Փիլոյանի Միտչը սովորական ու մենակ մարդ է, որ վախենում է իր մենակության տարածք ուրիշին ներս թողնել: Սովորական սրիկա է Մուրադ Ջանիբեկյանի Ստենլին, նույնիսկ ձանձրալիության չափ սովորական: Նա աններելի կանխատեսելի է: Ջանիբեկյանը գնացել է հեշտ ճանապարհով. նա Ստենլի Կովալսկի է խաղում արտաքին էֆեկտներով` կոպիտ, դաժան, կիսավայրենի, որ ինքնահիացմունքի մեջ չի էլ զգում` ինչ դատարկություն է սփռում շուրջը: Եթե արջի իր նախընտրած ձևաչափից դուրս գար ու ոչ թե մարմնի, այլ հոգու դաժանություն խաղար, Ստենլին անգերազանցելի կլիներ, բայց նա այդ չի անում: Իսկ գուցե բեմադրիչ Սուրեն Շահվերդյանը նրանից դա չի պահանջել կամ չի՞ առաջարկել: Բոլոր դեպքերում, Մուրադ Ջանիբեկյանը կարող էր ավելին անել իր Ստենլիի համար` արտիստական իր բազմերանգ հնարավորություններով նա դա կարող է, բայց մնում է ձանձրալի սրիկայի շրջագծում, մինչդեռ սառը սադիստի դերում նա ներկայացումը մի քանի աստիճանով կբարձրացներ: Եվ արդարացում չէ, թե Ստենլին հենց այդպիսին է` կոպիտ է, բիրտ է, գռեհիկ է, ցինիկ է: Այդպիսին է մտահղացված: ՈՒ մեղավորն էլ Թենեսի ՈՒիլյամսն է: Ցանկության դեպքում ճիշտ նույն բառացանկով ու նույնքան դերածավալով նա կարող է բոլորովին այլ էֆեկտի հասնել: ՈՒրիշը` ոչ, բայց Մուրադ Ջանիբեկյանն այդ լիցքն ունի:
Ծաղիկներ մեռածների համար` սքանչելիորեն փակում է շրջանակը Սուրեն Շահվերդյանը` հոգեբուժարանի ճանապարհով դեպի մահ ուղարկելով իր հերոսուհուն. հեռացող Բլանշ Դյուբուան իր հեռացումով աշխարհում չի պակասեցնում մենակությունը: Նա ընդամենը համոզում, ապացուցում, հաստատում, վավերացնում է, որ աշխարհում բոլորը մենակ են, նույնիսկ երբ երկուսով են` ինչպես Ստելլան ու Ստենլին պիեսի սկզբում, և երեքով են` ինչպես Ստելլան, Ստենլին ու նրանց երեխան պիեսի վերջում: Երկու գործողության ընթացքում աշխարհում ավելանում է ևս մի մենակություն` նորածնի տեսքով, որը դեռ ոչինչ չգիտի այս ամենի մասին:
Եվ եթե դուք երբևէ երազել եք լինել Գաբրիել Սունդուկյանի անվան ազգային ակադեմիական թատրոնի բեմում, դա ձեզ կհաջողվի, եթե ներկա լինեք Թենեսի ՈՒիլյամսի «Տրամվայ «Ցանկություն» պիեսի ներկայացմանը: Դուք հնարավորություններ ունեք այս ներկայացման մեջ ոչ միայն հանդիսատես լինելու, որ ձեզ ոչ մի ներկայացմամբ չի տրվելու: Այսքան ասկետիկ ու այսքան խոսուն ձևավորման մեջ հանդիսատեսը դառնում է ներկայացման մասը` բեմի երկու կեսերի մենակությունն ամբողջացնելով իբրև այն կատարելությունը, որ հնարավորություն է տալիս Թենեսի ՈՒիլյամսի այս պիեսին` շրջելու աշխարհի թատրոններով ու չավարտելու ընթացքը:
Ներկայացումը բեմադրվել է 1999 թ., և բեմելը հունիսի 8-ին է եղել, այսինքն` 10 տարի Թենեսի ՈՒիլյամսի «Ցանկություն» տրամվայը մնում է երթուղում: Ինչի՞ն է նվիրված այս թատերախոսականը: Համենայն դեպս` ոչ տասնամյա հոբելյանին: Պարզապես թատրոնը տոն է, որ, ինչպես Փարիզը, միշտ պիտի քեզ հետ լինի, նույնիսկ եթե դու ֆրանսիացի չես:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 11804

Մեկնաբանություններ